Open brief aan iedereen. (Version NL de l’article précédent)

septembre 26, 2011

Sinds enkele weken, maanden voor sommigen, worden zigeuners aan hun lot overgelaten in de Brusselse straten. Mannen, vrouwen, kinderen en baby’s die er proberen te overleven met de hulp van medemensen en organisaties die hiervoor hemel en aarde verzetten.

Deze mensen zijn hun landen uitgevlucht, landen die de Europese Unie tot nog toe enkel formeel heeft veroordeeld voor de handelingen die zij voorbehouden aan deze gevestigde volkeren die vluchten naar andere oorden, die zij beter achten.

Alle informatie over deze mensen, over hun situatie en noden bij ons zijn terug te vinden op deze blog. Ik ga hier niet verder over uitweiden.

Deze brief is gericht aan allen!

Aan onze verkozenen:

Buiten één of andere groene militant heb ik niemand gezien die deze zigeuners een hart onder de riem kwam steken, laat staan om te geven wat ze konden missen. Misschien zijn er wel anderen geweest, aan deze mensen sorry voor mijn onwetendheid.

Tegenover de verbazingwekkende stilte van alle anderen, tegenover het gebrek aan duidelijke antwoorden en standpunten (zowel in de ene richting als in de andere), aan deze mensen wens ik een aantal zaken voor te leggen;

–         Aan die mensen die bij elk drama waarbij onze medeburgers betrokken geraken onmiddellijk ter hulp rennen (en gelukkig maar), aan diegenen die onze gezinnen steunen, die onthaalcentra openen, die de wonden verzorgen, die moedig het onstuimige weer trotseren, die heroïsch hun grenzen verleggen van zodra een trein of een metro ontspoord; wat is jullie definitie van ‘mensheid’? Wie moet men onderbrengen in de categorie van ‘mensen’? Wie in de categorie van ‘afval’?

–         Kunnen jullie zweren dat dit alles niets te maken heeft met één of andere nakende verkiezing? Dat jullie door één of andere onbekwaamheid hier onmogelijk iets aan kunnen veranderen. Vertel me dat ook jullie geen medeburgers zijn die anderen in nood moeten helpen.

–         Vertel me wat de echte problemen zijn van de ‘mensen’ waarover u maar door blijft rammen? Vertel me wat mensen dan wel zijn?

Anwoord mij. Antwoord ons. Antwoord hen. Vertel ons iets. Of beter nog, handel !

Ik denk niet dat u ons bestuurd, u breekt ons af. U bent nog meer verachtelijk dan de mensen waartoe ik me hieronder richt. Mensen die noch uw kennis, noch uw macht hebben. Mensen die hun woede ten opzichte van uw slordigheden op hun manier proberen te uiten. Mensen die door uw lafheid (hopelijk niet uw wreedheid) de grond worden ingeboord en samen met hen onze hele maatschappij.

Zij die vooropstellen dat we ons moeten bezighouden met “onze “armen en niet met die anderen, die dieven die onze maatschappij pluimen, die onverantwoorde mensen die hun kinderen gijzelen om ons beter op te lichten.

Ondanks het feit dat ik verbijsterd ben door uw naieve gedachte dat als we die mensen niet helpen, uw problemen meer kans hebben om opgelost te geraken, kan ik u enkel aanraden om dit, deze samenvatting van mijn gevoel hierover,  te lezen: http://modelenonconforme.over-blog.com/article-j-ai-les-dents-du-fond-qui-baignent-84750396.html

Aan alle anderen:

Dank om mee te leven, Dank om te delen, Dank om uw ongenoegen te uiten. Dank om te geloven dat de waardigheid van een maatschappij schuilt in de bezorgdheid om het geluk van haar leden, van waar dan ook afkomstig.

Dank om te denken dat een land leiden niet anders is dan het hoger te tillen.

Dank om er nog steeds in te geloven

Een misselijke medeburger.

 

 

Laisser un commentaire

